11 juni 2011

Thailand deel 3 (de treinreis)

Vandaag even geen foto maar gewoon een lap tekst. Foto volgt wanneer ik weer een aansluiting heb om mijn camera aan te hangen.

De treinen in Thailand. Wat een belevenis. We hadden de hele ochtend in Ayutthaya tempels bekeken, de middag gewoon helemaal niets (paar baantjes trekken in het zwembad), heerlijk gegeten en om 8 uur zou de tuktuk van Mai en Gai ons naar het station brengen. Waarschijnlijk had de dame van het hotel gezegd dat we nog langs de 7 Eleven (supermarkt) wilden want daar stopten we ineens. Gai ging haar lichtrekening betalen en ik cola, water, chips en nog wat kleine versnaperingen. Op het station afgezet en we moesten nog iets van 3 kwartier wachten.

Er komt een trein aan en de stationsmeneer (met dikke pet en belangrijk uniform) vroeg in welke coupe (de accenten op de e,i,o,u doen 't hier niet) we zaten, ik liet onze kaarten zien en hij gebaarde naar een van de achterste treinstellen. Wij rennen, instappen en hup, naar stoel nummers 9 en 10 in treinstel 10. Daar aangekomen blijkt er al een gezinnetje te zitten. Ik kijk op hun kaart, ik kijk op mijn kaart en daar was het besef: WRONG TRAIN !!!! Oh jee, de treinmeneer met pet en belangrijk uniform gebaren naar zijn collega dat we verkeerd zaten en dat we de trein nog uit moesten. Dikke pech he, die reed dus al. Ik zie het stationnetje sneller en sneller voorbij schieten.

We waren in de trein beland die om 19.45 had moeten vertrekken. No problem, you get out next stop. Wij waren aan het genieten van de koele airco, het vooruitzicht op ruime bedden en het feit dat we in elk geval in een trein de goede kant op zaten en niet eentje die naar het oosten van het land zou gaan.

Na een uurtje bereikten we Lop Buri. In het daglicht zal 't vast een mooi plaatsje zijn. Onze eerste kennismaking met het stationspersoneel was dat we ze driftig een dode hond van het spoor afhaalden en de sporen van het fatale ongeluk uitwisten met een tuinslang. Het vriendinnetje van deze hond heeft nog een hele tijd zitten snuffelen en zoeken. Bah, zielig. Harde realiteit, erg veel honden hier in Thailand. Maar op wat schurfterige exemplaren zien ze er goed uit.

Enfin, vertraging, vertraging, vertraging. Van de spoorwegmeneren heb ik nog 2 banaantjes gekregen. Erg vriendelijk zijn de Thai! De trein kwam uiteindelijk om 23.00 uur. Wij fluisterend naar ons slaaphok. Viel wat tegen want we zaten duidelijk in een mindere trein. De restauratiecoupe was ook al dicht dus restte ons om het bed in te duiken.
Omdat het allemaal zo snel snel moest heb ik geen kans gezien mijn oordoppen en oogmaskertje uit mijn rugzak te halen. En geloof me, die heb je nodig. De lichten blijven gewoon aan en de Thai en rugzaktoeristen snurken alsof hun leven ervanaf hangt.

Wat mij opviel is dat de mensen echt zonder gene lekker in hun onderbroekje, krabbend aan hun kont en op hun tijgerpoten plastic sloffen vrolijk door de treinstellen lopen met hun toilettasje. Het is gewoon een groot slaapfeestje. 's Morgens is er een ontbijtje en een gezellig praatje met de mevrouw die de hele nacht heeft liggen snurken.

Vanaf dat het licht werd heb ik het gordijntje voor het raam weggeschoven, heb mijn kussen rechtop gezet en ben gaan genieten van het ontzettend mooie landschap. Wat een verschil met Bangkok zeg! Bergen, plantages, rijstvelden, ravijnen, rivieren. Alles prachtig. Zo ontzettend groen.

Vanmiddag gaan we de bergen in naar (alweer) een tempel en een buitenverblijf van de koning. Morgen jungleflight en maandag olifantenpoep scheppen.

En dan ga ik nu even voor mijn lieve vriendje wat lekkers kopen in het winkeltje om de hoek.

Dikke kus !!!

2 opmerkingen:

  1. Hoi lieverd,

    Wat ontzettend leuk om met jullie mee te reizen op deze manier. Ik ben wel giga benieuwd naar alle foto's. Vast weer heel mooi en bijzonder.

    tot snel
    dikke kus voor jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En als de buurtjes al weer bijna op de terugreis zijn, ontdekt mevrouw Willems ineens dit prachtige reisverslag! (Maar je had vast niet anders verwacht van buurvrouw Muts)
    Zo te lezen hebben jullie veel gezien en meegemaakt! Hier is alles OK. En morgen eten we sla ;-)

    Tot gauw!

    Moilala

    BeantwoordenVerwijderen